بزرگترین سایت مرجع پوشاک استوک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت | بزرگترین مرکز فروش عمده و خرده پوشاک استوک اروپایی | فروش اینترنتی و حضوری پوشاک استوک مهاباد

نقاط گردشگری و دیدنی مهاباد


نقاط گردشگری و دیدنی مهاباد

نقاط گردشگری و دیدنی مهاباد

مرکز فروش پوشاک استوک

 

 

مهاباد

شهرستان مهاباد



مهاباد در گذشته، آتادي كوچك و بي اهميتي بود، ولي در سال 1038 هجري قمري در اواخر سلطنت شاه عباس اول ، شخصي به نام بداق‌السلطان كه رياست قوم مكري را به دست گرفته بود، مركز حكومت خود‌را به مهاباد منتقل كرد. نام قبلي اين شهر ساوجبلاغ (چشمه سرد) بود كه در 14 مهر ماه 1314 همزمان با تغيير نام تعدادي از شهرهاي ايران به مهاباد خوانده شد. شهر مهاباد در گذشته در اثر زلزله نابود و مجدداً ساخته شد.

 

 دریاچه سد مهاباد

سد مهاباد



سد مهاباد یکی از سدهای استان آذربایجان غربی است و در شهر مهاباد و چسبیده به شهر واقع شده است. سد مهاباد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و توسط مهندسان یوگوسلاویایی ساخته شده است. این سد جزو ده سد پرآب کشور است و در حالت کلی مجموع حجم کل ورودی سالیانهٔ آن معادل ۳۳۹/۳۰۴ میلیون مترمکعب است. جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می کند. از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره، قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار اشاره نمود.

 

غارسهولان

غارسهولان



غار سهولان دومین غار آبی بزرگ در ایران است و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد- بوکان در نزدیکی روستای سهولان قرار دارد. غار آبی سهولان یکی از مهم‌ترین و کم‌نظیرترین غارهاى طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه‌هاى طبیعت زیبای استان آذربایجان غربی به ‌شمار می‌رود. عمق آب داخل غار در برخی نقاط به 32 متر می‌‌رسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است. این پدیده زیبا و نادر داراى 2 دهانه است.

 

دخمه سنگی فقرگاه

دخمه سنگی فقرگاه



دخمه فقرگاه (به کردی: فَقرَقا) ، مقبره‌ای مربوط به زمان مادهاست و در کنار روستای ایندرقاش نزدیک شهر مهاباد قرار گرفته‌است. این دخمه دو طبقه‌دارد. چهار ستون سنگی و ۳ گور خالی داخل آن وجود دارد و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد است. دیاکونوف باستان شناس معروف در مورد این دخمه می‌گوید: «شمالی ترین مقبره مادی فخریک در مانای باستانی و نزدیک مهاباد است که جلوخان ندارد و سقف ساده سنگی آن را چند ستون نگاه می‌دارد ...

 

گوردخمه فخریکا

در شمال شرقی مهاباد در سر راه مهاباد به میاندوآب , اثر صخره ای دیگری ازدوره مادها دیده می شود که از نظر شکل ظاهری با اصول معماری این دوره هماهنگی دارد.تنها اختلاف موجود در این مقبره نسبت به سایر مقابر صخره ای به ویژه گوردخمه صحنه این است که دیوار انتهای ایوان دیده نمی شود و از این ایوان تا انتهای مقبره حالت یکپارچگی به خود گرفته است و علاوه بر آن اطاق مقبره دارای دو ستون آزاد می باشد که پاستونها به شکل مکعب حجاری شده اند .

 

تالاب کانی برازان

تالاب کانی برازان



تالاب کانی برازان در 30کیلومتری شمال شرقی مهاباد در موقعیت جغرافیایی 36درجه و 59دقیقه و 23ثانیه شمالی و 45درجه و 45دقیقه و 58ثانیه شرقی قرار دارد . اين تالاب بزودی به عنوان پناهگاه حيات وحش معرفي مي شود که در صورت انجام اين کار تالاب کاني برازان جزو مناطق چهارگانه کشور خواهد بود که جايگاه قانوني و تعريف شده ديگري پيدا ميکند. با توجه به وجود پتانسيل هاي موجود اين تالاب به عنوان نخستين سايت پرنده نگري کشور نيز انتخاب شده است.

 

مقبره بداغ سلطان

مقبره بداغ سلطان



مهاباد يا مه آباد ناميست براي پيغمبري كهن كه فردوسي زردشت پيغمبر را نيز جزو خانواده‌ي مهاباديان قلمداد كرده است. كيومرث پيغمبري بوده كه او را مهاباد خوانده اند و نسل آدمي از او پديد آمده است (سرجان ملكم، تاريخ ايران) و هم چنين در كتاب دبستان المذاهب آمده است بزرگترين پيامبر و شاه و پدر آدمي در اين دوره و روزگار مه آباد بوده كه به آذر هوشنگ نامور گشته و كتابش كلاميست يزداني.» شهر پيشين و باستاني نزديك مهاباد به نام درياس (درياز) وجود داشته...



مسجد جامع مهاباد

مسجد سرخ - مسجد سور



مسجدجامع سرخ (به کردی: مزگه‌وتی سوور) مربوط به دوره صفوی است و در مهاباد، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد یکی از اقدامات مهم عمرانی بداق سلطان مکری میباشد که در سال ۱۰۸۹ بنا گردید و همچنان پابرجا است. مسجد جامع مهاباد تقریبا در مرکز شهر و در داخل بافت قدیم آن قرار دارد و بر اثر تغییر و تحولات شهرسازی مقداری از بافت اطراف آن نوسازی شده

 

خانه موزه استاد هیمن

خانه موزه استاد هیمن



سید محمد امین شیخ الاسلامی متخلص به « هیمن » فرزند سید حسن شیخ الاسلام مکری از تبار عارف و دانشمند معروف ملاجامی چوری ، در بهار سال 1300 شمسی برابر با سال 1340 قمری در یکی از روستاهای مهاباد به نام « لاچین » متولد شد . پس از یادگیری قرآن مجید و کتب مقدماتی فارسی و عربی به مهاباد رفت و مدت چهار سال در خانقاه و مدرسه جد مادریش شیخ یوسف برهان در سلک طلاب علوم دینی تحصیلات خود را ادامه داد و در همان ایام با هژار که آنجا به سر می برد همدرس و هم صحبت شد .


موزه مردم شناسی مهاباد

موزه مردم شناسی مهاباد



حمام میرزا رسول در سال 1380 از طرف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خریداری و موردبازسازی ومرمت قرار گرفت و پس از تجهیز و تکمیل به عنوان موزه مردم شناسی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. این بنای تاریخی دركنار گذرگاه در مرکز شهر قرارگرفته است و قدمت آن به همراه مسجدجامع و حوضخانه های سنتی این شهر (عباس آقا -رستم بیگ و..)به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد. در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم منطقه و نحوه پوشش مردان و زنان نمایش داده شده است.

 

حمام تاریخی میرزا رسول

حمام تاریخی میرزا رسول



هر چند ساخت حمام ميرزا رسول مهاباد به صورت دقیق مشخص نیست ولی با توجه به فرم معماری بنا و احتمال هم دوره بودن آن با مسجد جامع شهر ، این بنا متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است . موقعیت بنا : حمام تاریخی ميرزا رسول مهاباد در استان آذربايجان غربي در کنار يکي از گذرگاه هاي قديمي بازار در مرکز شهر ( تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام ) قرار گرفته است .


حوضخانه رستم بیک

حوضخانه رستم‌بیگ در شهر مهاباد اندکی دورتر و بالاتر از حوضخانه شاه درویش در خیابان صلاح الدین شرقی ـ کوچه قاضی زاده در صحن مسجد رستم بیگ واقع شده است . سال تاسیس بنا به سال 1230 هجری قمری بر می گردد . بنای حوضخانه از آجر و زیر بنای آن از سنگهای متراکمی است که تا ارتفاع 90 سانتی متری دیواره صاف و صیقلی شده اند . گنبد بنا آجری و مدور است و طاقهای سه قسمتی (جناغی) آجری می باشند . آجرهای بنا از نوع چهارگوش قرمز می باشد و ملات بکار رفته در بنا گچ و خاک می باشد.


پارک ملت مهاباد

پارک ملت مهاباد



پارک ملت یا باغ مکائیل مهاباد ، پارکی زیبا و دیدنی ست که در پایین دست سد مهاباد واقع شده، که باشکوه ترین پارک در جنوب آذربایجان غربی محسوب می شود. نور پردازی زیبا در پارک، رودخانه زیبایی که از دل این پارک می گذرد با سنگ های بزرگ و جالب داخل آب و منطقه تفریحی و گردشگری که در روبروی پارک و در دل کوه ایجاد شده، همه و همه پارک ملت مهاباد رو به مکانی دیدنی تبدیل کرده است .


دخمه سنگی یوسفکند

دخمه سنگی یوسفکند



دخمه سنگی یوسفکند در 5 کیلومتری مهاباد و در مسیر جاده مهاباد به ارومیه واقع شده است. این دخمه برفراز تپه‌ای مشرف به دشت معروف شهرویران قراردارد. این اثر تاریخی درکنار سایر آثار موجود در منطقه از آثار ارزشمند دوران ماننائیهاست


کانی‌ ره‌ش

کانی‌ ره‌ش



کوه‌های سر به ‌فلک کشیده و طبیعت زیبا و گلزار کانی ره‌ش ، بهار را ترجمانی دیگر است مه هر بیننده‌ای را مجذوب خویش می‌کند. کانی‌ره‌ش از روستاهای شهرستان مهاباد در مسیر جاده مهاباد به سردشت واقع شده که جمعیتی بالغ بر 800 نفر را در خود جای داده است.


محوطه باستانی برده کنته

محوطه باستانی برده کنته



یکی ازآثار کهن وباستانی بسیار ارزشمند و با شکوهِ بازمانده از حکومت{مانناییها mannaeans} در مهاباد که با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پا بر جاست،آتشکده ی کهن و خاموش برده کنته می باشد.محوطه باستانی برده کنته در فاصله ی حدود 6 تا 7 کیلومتری شمال شهر مهاباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند واقع شده است. بنای برده کنته بر دشت و ویرانه های (شارویران « sharwiran » شهر ویران) می نگرد و در پنج کیلومتری سمت راست روستای دریاز} یا دریاس قرار دارد.


تالاب گپی بابا علی

تالاب گپی بابا علی



موقعیت جغرافیایی این تالاب در موقعیت جغرافیایی 36درجه و 57دقیقه شمالی و 45درجه و 52دقیقه و 30ثانیه طول شرقی همانند کاسه ای نامنظم در بین تپه ماهورها قرار دارد . مساحت تالاب گپی باباعلی 1200هکتار می باشد . تالاب گپی باباعلی از سطح دریا 1283متر ارتفاع دارد . نوع تالاب برابر طبقه بندی کنوانسیون رامسر گپی باباعلی ازنوع تالابهای دایمی لب شور و palustrine است .


دریاچه قوبی

تالاب قوبی باباعلی در 35 کیلومتری شمال مهاباد ، مسیرجاده مهاباد - میاندوآب و در نزدیکی روستای قوپی بابا‌علی قرار گرفته است. وجود تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است. تالاب قوپی باباعلی یکی از دو تالاب بین المللی شهرستان مهاباد است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است .

هتل تارا مهاباد

هتل چهار ستاره تارا مهاباد در زمینی به مساحت 2067 متر مربع و در 6 طبقه با زیربنای تقریبی 7300 واقع در ورودی ( مهاباد_ میاندوآب و مهاباد _ ارومیه ) بلوار شورا روبه روی بازارچه نور می باشد که بزرگترین و مجلل ترین هتل شهرستان مهاباد می باشد. ضمن خوش آمد گویی ورود شما به وب سایت هتل چهارستاره تارا مهاباد و ابراز خرسندی از حسن سلیقه شما در انتخاب این هتل امیدواریم اقامتی خوش همراه با خاطره ای ماندگار برای شما فراهم آوریم.

 

تماس با مجتمع تجاری کیا استوک :

جهت ثبت سفارش، خرید، مشاوره و مشاهده تصاویر نمونه اجناس در کانال های تلگرام و اینستاگرامی و یا کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک بفرمایید :

اطلاعات تماسی

  انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 13153

دیدگاه های کاربران (0)

آ.غ ، مهاباد، تاناکورای مهاباد

بزرگترین مرکز فروش عمده و خرده پوشاک استوک اروپایی | فروش اینترنتی و حضوری پوشاک استوک مهاباد | بزرگترین سایت مرجع پوشاک استوک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما